In Memoriam

Auteur : Albert
Gepubliceerd: Zondag 29 November 2020  18:00h

Gaston "Stonne" Verstraeten, ° 17/05/1942 - † 21/11/2020
In het begin van deze eeuw werden Johan en Gaston Verstraeten, zijnde zoon en vader, lid van de mtb-club van Haacht.  De club was toen nog een onderafdeling van de “VZW Jan Primus”.

Het viel ons direct op hoe snel Gaston, met zijn ervaring als doorwinterde wielertoerist, kon rijden in de iets vlakkere passages van de wekelijkse toertochten.
Dat keihard rijden was voor Gaston echter niet altijd het belangrijkste, want op zeker ogenblik maakte hij kennis met Jan (reeds langer lid van de club).
Jan kwam elke zondagmorgen samen met Jos van Duffel/Sint-Katelijne-Waver naar Haacht om samen te starten naar een georganiseerde toertocht in de nabije - of minder nabije - buurt.
Als Gaston en Jan dan, na de start van de toertocht, als vanzelfsprekend samen bleven rijden, ontstond daar een, voor ons als leek, niet te volgen discours op het hoge niveau van beide landmeter-experten… altijd voor hen zeer boeiend en alleszins geanimeerd, maar met als gevolg… dat het “fietsen” van meer dan ondergeschikt belang werd..
Dikwijls werd het interessante discours nog verdergezet tijdens de après-bike in de Ton.

Enkele jaren later was er de vierjaarlijkse voorzittersverkiezing en werd Johan tot voorzitter verkozen van onze ondertussen tot MTBHa8 omgevormde club.
Toen werden Gaston en Johan nog actievere leden binnen onze club.
Op bijna alle voorbereidende vergaderingen van onze eigen TT-organisaties was Gaston present. Hij gaf, op zijn gekende rustige manier, altijd positieve input wat dikwijls leidde tot eenvoudige oplossingen.
Ondertussen wist hij uitermate te genieten van het betere glaasje bier en van de gezellige clubsfeer.

In 2010 namen 4 leden van onze club (Johan, Wim, Kristof en Koen) deel aan de “MTB HA8 for Duchenne” met start op 12 september in Wiltz (Luxemburg), om 7 dagen later in Leuven te arriveren.
De belangrijkste begeleiders van onze dappere “rijders voor het zeer goede doel” waren Gaston en Mark.
Mark had zijn eigen motorhome ter beschikking maar Gaston vervulde zijn taak met  een gehuurde motorhome..
Na die week was het avontuurlijk rijden met de motorhome Gaston zo goed bevallen dat hij zelfs al direct sprak van ooit misschien zelf een motorhome te zullen kopen.

Tijdens onze jaarlijkse toertocht stelde Gaston, uit pure clubliefde, zijn bosje ter beschikking voor de uitbouw van een mooie single-track (genaamd “Stonne-track”).
Voor de recentste toertochten werd het parcours echter serieus uitgebreid tot in zijn grote verre achtertuin. Dit was meer dan waarschijnlijk samen bedisseld met Frank, zijn favoriete “bomenexpert”. Voor die uitbreiding diende echter “één en dezelfde beek”  twéémaal “overbrugd” te worden en moesten er een massa kleinere bomen en struiken sneuvelen… een ravage in Gaston en Gaby’s achtertuin.

Gaston ondernam ook de jaarlijkse voettocht naar “Meneer de Graaf” om toestemming te bekomen voor het doorkruisen van diens domein aan de Hollaken (gekend als “Graven-track”). Dit lukte telkens grandioos, zelfs met de nodige adviezen van de Graaf er bovenop!
Gaston had dus duidelijk fundamentele invloed op de besluitvorming van de lokale adel.

Nu heeft die sterke, rustige, gezellige levensgenieter ons onverwacht verlaten...

Gaston, het was voor ons een voorrecht om je gekend te hebben in onze mountainbike-club.  Je blijft voor eeuwig in onze gedachten en we wensen je hierboven veel fietsplezier (zonder steile hellingen).

Je vrienden van MTB Ha8.

Met dank aan Albert Van Craen voor deze tekst

Jos Keuleers, ° 21/12/1950 - † 27/09/2008

Jos, ik glimlach als ik aan je denk
ik glimlach als ik je naam uitspreek
jij gaf ons vriendschap op stille wenk
jij , Jos , die zoveel voor een ander deed.

“Leven” was voor jou: “ voor iedereen er zijn”
dan samen er honderd procent voor gaan
mannen van jouw kaliber zijn in aantal klein
wat een voorrecht als “vriend” naast jou te staan.

Je genoot intens van zoveel kleine dingen
fiets, pétanque, een boek … je handvaardigheid
maar meer nog van je geliefden die je omringen
je hebt onze vriendschap en liefde in eeuwigheid.

Bert, 27/09/2008

Klik op de foto's hieronder om in detail te bekijken.

Zat
  Vandaag geen activiteiten gepland
 Zon
  8:00h Speedy+Randonneur 3